Header

Kitabın Kalbinin Attığı Program
KİTABİYAT

Cumartesi 13:30- 23:30
Çarşamba 18:00

 
Makaleler Röportajlar Yazar Biyografileri Ana Sayfa İletişim  
         Kategoriler
    Akademisyenlerin Eserleri
    Avrupa Birligi ve Sorunu
    Atatürk Kitapları
    Bilgisayar - İnternet
    Bilim - Doğa
    Biyografi - Otobiyografi
    Çevre - Kent
    Sosyoloji
    Din ve Psikoloji
    Edebiyat
    Eğitim ve Kültür
    Ev - Aile
    Felsefe - Sosyoloji
    Gençlik - Çocuk
    Gezi
    Güncel ve Aktüel
    Ekonomi
    Kadın
    Mizah - Karikatür
    Antropoloji - Arkeoloji
    Sinema -Tiyatro - Sanat
    Siyaset
    Tarih
    Tarih ( Osmanlı Tarihi)
    Tarih ( Türk Tarihi )
    Yemek
    Rusya-Kafkaslar-Ortaasya
    Ortadogu Sorunu
    Ermeni Sorunu
    KKTC ve Kıbrıs Sorunu
    ABD ve Sorunu
    Psikoloji Kitapları
    Edebiyat / Şiir
    Edebiyat / Öykü - Roman
    Türk - İslam sanatları
         Dergiler
    Edebiyat
    Siyaset ve Aktüel
    Dini Dergiler
    Kitap Dergileri
    Diğer Dergiler

          Kitabın Hikayesi
   Kitabın Tarihçesi
   Kitap Nasıl Hazırlanır?
   Kitabın Teknik Hazırlığı
   Editöryal Çalışma
   Kağıt ve Baskı
   Pazarlama ve Dağıtım


 
         Yazar Biyografileri
       
Tüm yazarlar için tıklayın
         Makaleler
    Dünyada İlk Defa Robot Yapan Cizre`li Bir Alim-2
    KİTAP KORSANLIĞINDA SON NOKTA
    Kayın Ağacının Türk Mitolojisindeki Yeri
    Torquato Tasso
    TÜRKİYE BOR MADENLERİ JEOPOLİTİĞİ
    Kitap medeniyetinden internet muhabbetine...
    Biyografi Nedir?
    Terkip sahibi bir aydın: Ömer Lütfi Mete
    Seyyahlara Sorduk: Erzurum’u Nasıl Bilirsiniz?
    Gaspıralı'nın İstanbul'daki Konferansı


         Röportajlar
    Olcay Yazıcı: Sûfî iklimin entelektüel şairi
    Ali Ünal Türkmenle Söyleşi
    Türkçemizin uyanık bekçisi
    Türkiye Doğu-Batı ilişkilerini yönlendirir
    Hattat Muhsin Demirel ile Röportaj
    İş kadını ve aşka dair özne: Hz. Hatice
    Hüdavendigar Onur: “Hizmetler Unutulmasın”
    Nihat Genç:’’Maskelere inanmıyorum’’
    Abdürrahim Karakoç ile
    Gülşah Maraşlı ile


 power by webofisi.com



 

Gülşah Maraşlı ile 


Ülkemizde yetersiz de olsa sinema kitapları yayınlanmakta. Bunların da bir çoğunu çeviriler oluşturmakta. Kitap yazan, özellikle de Türk sineması üzerine araştırma yapanlar neredeyse yok denecek kadar az. İşte böylesine ender ortaya çıkan çalışmalardan biri daha geçtiğimiz haftalarda yayın hayatına merhaba dedi. Elips Kitap'tan çıkan “Osman Fahir Seden'le Türk Sinemasında Düet” üzerine, yazarı Gülşah Nezâket Maraşlı ile konuştuk.

Kitabınız, beş ana bölümden oluşmakta. Bölümleri biraz anlatır mısınız?

Kitap, beş bölümden oluşuyor. Birinci bölüm Kemal Film ve tarihi, ikinci bölüm Seden'in hayatı ve sineması, üçüncü bölüm Seden sinemasının genel değerlendirmesi, dördüncü bölüm Seden'in hayatındaki son konuşma ve beşinci bölümde film dizini yer alıyor.

Seden hakkında kitap yazma fikri nereden çıktı?

1998 yılında Üsküdar Fm'de yapmış olduğum “Sinema” isimli programıma gelen Osman Seden, programdan 2 ay 10 gün sonra vefat etti. O gün çok güzel vakit geçirmiş ve harika bir program çıkarmıştık. Yayın yönetmenimiz Özgül Çiçek ile birlikte Seden'le harikulade bir kulis konuşması olmuştu. Sonrasında bu güzel sohbet stüdyoda devam etti. Vefat ettikten sonra, Türk sinemasında böylesine önemli bir şahsiyetin son sözlerinin gizli kalmaması gerektiğini düşündüm. Önce işe radyo programının metinlerini çözerek başladım. Ama o metinlerin zayıf kalacağını düşünüp başka neler ekleyebilirim diye araştırmaya girdim. Ve araştırdıkça karşıma bir deryanın çıktığını gördüm. O derya, Türkiye'de ilk Türk müteşebbislerin kurduğu bir film şirketi olan Kemal Film'in varisiydi. O halde Kemal Film'in tarihine de yer vermeliydim. Böylece, 1800'lü yıllardan alarak ülkemizde sinemanın gelişimi, Kemal Film'in kuruluşu, Osman Seden'in babası Kemal ve amcası Şakir Seden kardeşler, Muhsin Ertuğrul ve Fuat Uzkınay dönemi derken Seden'in o engin dünyası hiç bilinmeyen taraflarıyla ortaya çıktı.

Kitapta bir çok yeni belgeler, resimler var. Daha evvel hiç gün yüzüne çıkmamış olan bu belgelere ulaşmak oldukça zor olmuştur herhalde?

Zaten kitabın yazım aşaması neredeyse 3 yıl sürdü. Seden ailesi bugün adeta ikiye bölünmüş. Kemal Seden'in torunları ile Şakir Seden'in torunları birbirlerini tanımıyorlar. Ben ailenin kalan diğer yarısına da ulaştım. Onların elinde muazzam belgeler vardı. Özellikle Ali Efendi'nin torunu Necla Akgün Hanımefendi'den çok mühim belgeler aldım. Mesela Ali Efendi'nin hiçbir yerde resmi yoktur. Bir tane var, herkes onu kullanıyor. Şakir Seden'in de öyle. Daha evvel yayınlanmamış Osmanlıca belgelere ulaştım. Hatta sırf bu kitap sayesinde Osmanlıca öğrendim. Bütün bu belgeleri toparlamak ve tarihi sıralamaya sokmak epey güç ama bir o kadar da zevkliydi benim için.

Kitabın en ilgi çeken yanlarından biri de Ayhan Işık, Muhsin Ertuğrul gibi isimler hakkında kimsenin bilmediği önemli ayrıntıların olması. Bunlardan da bahseder misiniz?

Muhsin Ertuğrul'un Darülbedayi'den kovuluşu gibi mesela. Bunu kimse bilmez. Herkes Ertuğrul'u göklere çıkarır. Ama onun da muhakkak eksik tarafları vardı, bunu görmezlikten gelemeyiz. Onun sayesinde sinema, ilk yıllarını hep tiyatronun gölgesinde geçirmiştir. Tabii yararları da vardır muhakkak. Kitapta buna benzer bir çok yanlışın tashihini de yapıyorum ayrıca. Özellikle de sinema tarihimiz hakkında bazı yanlış bilinen tarihler ve bilgiler, belgelerini ortaya koyarak düzeltilmiştir. Ayhan Işık hakkında da gerçekten ilginç bilgiler var. O kimilerine göre çok iyi bir oyuncudur ama mesleğe yeni başladığında gerçekten öyle miydi? Lütfi Akad'dan edindiğimiz bilgilere göre, Işık, ilk filminin ilk çekim gününde çok kötü bir oyunculuk sergilemiş. Osman Seden ve yönetmen Lütfi Akad, ondan vazgeçmeye karar vermişler. O gece Lütfi Akad işin içinden nasıl çıkacağını düşünürken, aklına bir formül gelmiş. O yıllarda yayınlanmakta olan Lassise isimli bir filmde, başrol oyuncusunun köpek olduğunu hatırlamış. Halbuki köpek oyunculuktan ne anlar? Ama bakışıyla, duruşuyla sanki filmde oynuyor hissi verilerek çekilmiş. Lütfi Akad da Ayhan Işık'la bu formül üzerinden çalışmış.

Gerçekten ilginç! Peki kitabın ismi neden Düet?

Kitapta Osman Seden'in bugüne kadar hiçbir yerde yayınlanmamış yazıları yer alıyor. O metinlerle benim metinlerim iç içe geçmiş durumda. Yani ben anlatıyorum, sözü Seden'e bırakıyorum, Seden başlıyor ben devam ediyorum. Böyle bir düet yaptık ve bu, kitabın içine intizamlı bir kurguyla yerleştirildi.

Gerçekten ilginç bir kitap, ciddi bir araştırma. Çok teşekkür ederiz.

Ben teşekkür ederim.

söyleşi: Özgül ÇİÇEK

Osman Fahir Seden'le Türk Sinemasında Düet
Gülşah Nezaket Maraşlı
Elips Kitap

www.ayvakti.net. ten alınmıştır.

kitapdergisi@gmail.com 
 
  Diğer Röportajlardan Başlıklar  
  •    Olcay Yazıcı: Sûfî iklimin entelektüel şairi
  •    Ali Ünal Türkmenle Söyleşi
  •    Türkçemizin uyanık bekçisi
  •    Türkiye Doğu-Batı ilişkilerini yönlendirir
  •    Hattat Muhsin Demirel ile Röportaj
  •    İş kadını ve aşka dair özne: Hz. Hatice
  •    Hüdavendigar Onur: “Hizmetler Unutulmasın”
  •    Nihat Genç:’’Maskelere inanmıyorum’’
  •    Abdürrahim Karakoç ile
  •    Gülşah Maraşlı ile
  •    Örtünmenin Anlamları
  •    Ziya Osman Saba ile
  •    Yakup Kadri ile
  •    Peyami Safa ile
  •    Mehmet çınarlı ile
  •    Tarık Bugra ile
  •    Ahmet Kutsi Tecer ile
  •    Hâlâ Kimlik Arayanlara!.
  •    Prof. Dr. Ömer Faruk Akün'le sohbet
  •    Bekir Sıtkı Erdoğan ile
  •    Cengiz Aytmatov ile Dil ve Edebiyat Üzerine
  •    Rakı Şişesinde Balık Olmak
  •    Faruk Nafiz Çamlıbel'le bir konuşma
  •    Yahya Kemal ile konuştum
  •    Mehmet Akif
  •    Teoman Ergül ile Bekleyiş ve Zafer üstüne
  •    Sinan Meydan ile Atatürk'ü Yeniden Okumak
  •    M.Karnas ile Hz. Süleyman’ın Anahtarı üzerine
  •    Omurgalı olmanın tek örneği: Âkif
  •    Edep ile edebiyat, akraba kavramlardır
  •    Ben İranlıyım, Türkiye de kar yağsa ben burada üşürüm!
  •    Çağdaşlaşma yerine maymun gibi batıyı taklit ettik
  •    Fizik ve Metafizik İstihbaratı Birleştiriyorum
  •    ilk insan Âdem (a.s)'den peygamber Hz. Âdem’e Sümerler
  •    Kılıç aşktan üstün değildir
  •    Prof.Dr.S.Mahmut Kaşgarlıyla Doğu Türkistan
  •    Teyze ile Prenses eğlenceli bir eser
  •    Yunus Emre: Asrın Milli Dil ve Milli Kültür Hadisesi
  •    Terör ve Toplum kitabının yazarı ile söyleşi
  •    Prof. Dr. Ümit Meriç Hanımefendiyle
  •    Türklerin kozmoloji anlayışındaki özgünlük
  •    AB Araştırmalarında Bir Ömür! Erol Manisalı
  •    Batı, İslam ve Karikatürler
  •    Türklerin Kozmoloji Anlayışı
  •    Nehirler düşlerim göl kenarında
  •    Çuvallayan İttifak ve Cizmeli Adam
  •    Kıbrıs'ta Aşk ve Ölüm

  • GERİ DÖN




     
      Ana Sayfa          Yazarlar          Sipariş ver          İletişim
    Copyright © 2006 webofisi.com All rights reserved.